Negende gebod

"Gij zult niets verlangen van hetgeen uw naaste toebehoort, noch zijn huis, noch zijn os, noch zijn ezel, noch zijn grond, noch van alles wat daarop groeit.”

Uit Jakob Lorber, De Geestelijke Zon, deel 2


Dit negende gebod lijkt net zoals het zevende gebod een rechtvaardiging voor het eigendomsrecht. Maar dit kan niet, want ten tijde van Mozes was er geen sprake van eigendomsrecht. Het volk Israƫl bevond zich in de woestijn.

De Heer geeft ons recht op vruchtgebruik, geen eigendomsrecht. Uit het gebruiksrecht komt het verzamelrecht en het verwerkingsrecht voort, vervolgens het eigendomsrecht op wat men bewerkt heeft. Hieruit ontstaat de monarchie. Het negende gebod is in natuurlijk opzicht bedoeld om bepaalde eigendommen veilig te stellen om zo de eerste natuurrechtprincipes in stand te houden. Deze natuurrechtprincipes bestaan eruit dat ieder recht heeft om in zijn behoeftes te voorzien en daarin beschermd wordt.

Oorlog is niets anders dan de wreedste gewelddaad om de mensen hun gebruiksrecht te ontnemen, om in plaats daarvan met geweld het eigendomsrecht in te voeren, d.w.z. het goddelijke recht uit te roeien en daarvoor in de plaats een hels recht in te voeren.

De innerlijke betekenis van het negende gebod:
Heb achting voor elkaar uit wederzijdse, waarachtige broederliefde, en laat niemand de ander benijden wanneer deze, vanwege zijn grotere liefde door Mij, jullie Schepper meer begenadigd werd. Als de meer begenadigde als broeder de daaruit volgende voordelen zoveel mogelijk aan al zijn broeders ten goede laat komen, dan zullen jullie onderling een eeuwige levensgemeenschap stichten, die door geen macht eeuwig ooit vernietigd zal worden.

Het innerlijk houden van het gebod leidt tot de uiterlijke navolging ervan: wie in zijn hart achting heeft voor zijn broeder, zal ook achting hebben voor hetgeen hij heeft verzameld en opgebouwd.
Het negende gebod zorgt voor de volledige bescherming van het rechtmatig verworven eigendom en stelt een wijze beperking op het verzamelrecht. Wanneer voedsel, kleding en huisvesting eerlijk verdeeld zouden worden, is er op deze aarde genoeg voor 12 miljard mensen. Wat boven de normale proporties uitgaat, druist in tegen Gods ordening en dus ook tegen zijn gebod.

We kunnen op twee manieren zondigen tegen het negende gebod: door een overdreven zucht tot verzamelen en vervaardigen of door te lui te zijn om te verzamelen en te vervaardigen.

Wat is nu van de ander? Op het door de Heer voor het algemeen onderhoud van de mensen geschapen aardoppervlak, is van de ander precies zoveel als hem volgens zijn natuurrechtelijke, van zijn behoefte afgeleide maatstaf, toekomt.

Wat betekent rijk worden door geluk bij speculatie? Dat is en betekent niets anders dan de rechtmatige verdiensten van velen op een woekerachtige manier naar zich toe te trekken, velen daardoor hun rechtmatige verdiensten te ontnemen en deze zichzelf toe te eigenen. In dit geval is een door een gunstige speculatie rijk geworden mens een echte dief. Bij het winnen van een loterij is hij dat evengoed, omdat de inzet van velen alleen hem ten goede komt. Dit geldt ook voor hele staten t.o.v. andere staten.

Alles wat voor de wereld groot is, is voor God een gruwel.

Hoe zou een rijke op aarde zijn rijkdom moeten verdelen om het rijk Gods te oogsten?
‘Verkoop alles wat je bezit en verdeel de opbrengst onder de armen, maar jij, volg Mij, dan zul je jezelf een schat in de hemel bereiden.’ Als de rijke jongeling Zijn raad niet opvolgt, dan zal het hem vergaan zoals de kameel door het oog van de naald. Het advies voor de rijke jongeling is bedoeld voor erfgenamen. Oude speculanten worden verdoemd zoals in het verhaal van de “rijke brasser” vermeld staat. Ook Jezus optreden in de tempel, toont ons Zijn houding tegenover onverbeterlijke woekeraars.

Overal verbiedt Hij uitdrukkelijk slechts de handeling, maar hier het verlangen al, omdat het gevaar, dat daaruit voor de geest groeit, te groot is. Het trekt de geest volkomen van God af en het keert hem volledig naar de hel.

Dat kunnen jullie ook opmaken uit het feit dat iedere andere zondaar na een zondige daad berouw voelt, terwijl de rijke speculant na een goedgeslaagde speculatie blijdschap en voldoening voelt!